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In 2007, the Cahors vineyard collectively adopted a new communication strategy called “Cahors Malbec”, which is still implemented today. The objective was clear: To become the capital of terroir Malbec.
But beyond that objective, which we could refer to as intermediary, the real ambition of the Cahors vineyard, for the last 20 years, is to be recognised as one of the great terroir wines of the world, irrespective of the grape variety.
To achieve that objective, winemakers invested in studying their terroirs in the 1990s. The aim was to understand their great diversity and become aware of their genuine potential. Of the 21,700 hectares listed in the Cahors AOC protected designation of origin in 1971, the study found that several thousand hectares could be classified as a 1st growth or even a Grand Cru. This is exceptional.
Concomitantly, Cahors winemakers and merchants implemented changes in their product lines, crafting more voluptuous wines, on the one hand, and wines with greater finesse and complexity, on the other hand. The qualitative and stylistic “Cahors (R)evolution” took on new life about 10 years ago, with the arrival of a new generation of winemakers.
This is why Cahors was the vineyard of the year in France in 2016, why the vineyard today attracts prestigious Argentinian bodegas and why, a few years from now, it will no longer be necessary to put such great emphasis on the Malbec variety on bottle labels, given that the word Cahors will be synonymous with a great Malbec-based terroir wine, like a Nebbiolo-based Barolo or a Pinot Noir from Burgundy, bearing in mind that the vineyard is targeting a niche market at the global level, not a mass market.
Administrative manager
Head of Public relations and digital technologies
head of public relations and event management
En 2007, le vignoble de Cahors adoptait collectivement une nouvelle communication, dénommée «Cahors Malbec», laquelle est encore d’actualité. L’objectif était clair : devenir la capitale du Malbec de terroir.
Mais au-delà de cet objectif, qu’on peut qualifier d’intermédiaire, la véritable ambition du vignoble de Cahors est depuis 20 ans d’être reconnu comme l’un des grands vins de terroir du monde, tous cépages confondus.
Pour cela, les vignerons ont investi dans l’étude de leurs terroirs au cours des années 90. Ils souhaitaient comprendre leur grande diversité, connaître leur véritable potentiel. Sur les 21 700 hectares classés en AOC Cahors en 1971, plusieurs milliers ont été considérés par cette étude comme la base possible d’une classification en 1er cru voire grand cru. C’est exceptionnel.
Parallèlement, les vignerons et négociants de Cahors ont fait évoluer leur gamme, en élaborant d’une part des vins plus gourmands et d’autre part des vins plus fins, plus complexes. Cette «Cahors (R)évolution» qualitative et stylistique s’est amplifiée, accélérée il y a 10 ans avec l’arrivée d’une nouvelle génération de vignerons.
In fine, voilà pourquoi Cahors a été le vignoble de l’année 2016 en France, attire aujourd’hui de prestigieuses bodegas argentines et d’ici quelques années n’aura plus forcément besoin d’indiquer autant le cépage Malbec sur ses étiquettes car le mot Cahors sera synonyme de grand vin de terroir à base de Malbec, à l’instar d’un Barolo à base de Nebbiolo ou d’un Bourgogne à base de Pinot Noir, sachant que c’est un marché de niche et non de masse qui est visé par le vignoble au niveau mondial.
Directeur Marketing
Responsable des relations publiques et du digital
Responsable administrative
responsable de la promotion et l’événementiel au Cahors Malbec Lounge
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